Pyörä koulumatkan varrella syksyisessä maisemassa.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa Seppo.io-pelialustaa on hyödynnetty luovasti opiskelumatkakilometrien keräämiseen. Pelillinen tempaus on innostanut niin opiskelijat kuin opettajatkin kulkemaan pyörällä tai kävellen.

Seppo.io-pelialusta on monipuolinen työkalu, joka mahdollistaa pelillisen ja toiminnallisen oppimisen. Seppoon voi rakentaa erilaisia pelejä ja tehtäviä. Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa peliä haluttiin hyödyntää liikkumiseen innostamisessa. Siitä syntyi idea opiskelumatkakilometrien keräämisestä.

– Hyödynsimme Seppo.io-peliä opiskelumatkakilometrien keräämiseen kestävän kehityksen viikolla. Kaikki opiskelijat ja henkilökunnan jäsenet kirjautuivat pelialustalle ja kirjasivat päivittäin kävelemänsä tai pyöräilemänsä kilometrit peliin. Peliin pystyi myös liittämään kuvia opiskelu- tai työmatkan varrelta, kertoo liikunnan ja terveystiedon lehtori Maarit Marttila Tredusta.

Opiskelumatkakilometrien kerääminen osoittautui Tredussa suosituksi ja kilometrien keräämiseen ilmoittauduttiin mukaan myös joukkueittain. Kestävän kehityksen viikolle kilometripeli on sopinut erityisen hyvin. Marttila kertoo, että kestävä kehitys on ammattiopistossa tärkeä strateginen painopiste, ja siksi opiskelijoita ja henkilökuntaa halutaan kannustaa liikkumaan kestävällä tavalla.

Pelin luominen on helppoa

Marttila kertoo, että Seppo.io-pelialusta on hyvin helppokäyttöinen. Tredussa kirjastopalvelut olivat vastuussa pelilisenssin hankkimisesta, jonka jälkeen henkilökunnalle järjestettiin lyhyt perehdytys pelin käyttämiseen. Myös netistä löytyy selkeitä ohjeita erilaisten tehtävien ja pelien luomiseen pelialustalle.

– Kilometripelissä loin itse Seppo.io-alustalle pelin, johon sitten opiskelijat ja henkilökunta pääsivät kirjautumaan. Pelialustalla myös kannustin kilometrien kerääjiä jättämällä peukun tai pienen tsemppikommentin jokaiseen opiskelumatkasuoritukseen. Peli on erittäin helppokäyttöinen ja se toimii jokaisen pelaajan kännykässä. Tietokonetta ei tarvita, Marttila sanoo.

Marttilan mielestä Seppo.io-peliä voi hyödyntää muutenkin, esimerkiksi liikunnan opetuksessa. Peliin saa ladattua alueen kartan ja siten esimerkiksi asetettua erilaisia tehtäviä eri paikkoihin alueella. Marttila aikoo käyttää pelialustaa jatkossakin.

Yhteystiedot

Maarit Marttila
maarit.marttila@tampere.fi
Tampereen seudun ammattiopisto

Hae tai valitse kategoria…

Kaikki ideat

LIIKKUVA OPISKELU -OHJELMA ON OSA LIIKKUVAT-OHJELMIA

Liikkuva opiskelu -ohjelma on yksi valtakunnallisista liikunnan edistämisohjelmista eli Liikkuvat-ohjelmista. Ohjelmien avulla edistetään liikunnallista elämäntapaa eri ikä- ja väestöryhmissä. Kokonaisuuteen kuuluvat Liikkuva perhe, Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu, Liikkuva opiskelu, Liikkuva aikuinen ja Ikiliikkuja-ohjelmat.

Liikkuva opiskelu -ohjelman strategisesta johtamisesta vastaavat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus. Ohjelmaa koordinoi Likes.

Copyright 2018 © LIKES. All Rights Reserved
FIN | SWE